Vwo-werkweek 2015

Toen ik van 5-vwo overging naar 6-vwo kwam natuurlijk het profielwerkstuk ter sprake. De TU Eindhoven, waarvan ik op dat moment twijfelde of ik er wilde studeren, bood daar mogelijkheid toe: de vwo-werkweek. Na mega-interessante experimenten en een gezellige week, was ik om en wilde ik naar de TU Eindhoven voor de studie scheikundige technologie.

Dit jaar was het jubileumjaar van de vwo-werkweek. Dit jaar werd deze week voor de 30e keer georganiseerd voor een groep gemotiveerde vwo-leerlingen. En ik mocht er bij zijn, dit jaar als begeleider.

Vorig jaar besloot ik ook de week te begeleiden. Naast een riant salaris doe je natuurlijk ook ervaring op met het begeleiden van een groepje studenten. Daarnaast wordt er verwacht dat je enige uitleg geeft bij de experimenten en dat je de studenten leert hoe ze veilig moeten werken in een laboratorium. Vorig jaar was al erg geslaagd en dit jaar besloot ik dus om me weer aan te melden als begeleider.

En wat was het weer een succes. Dit jaar had ik acht leerlingen (ook wel kiddo's genoemd) in plaats van de gebruikelijke zes, maar stuk voor stuk waren ze gemotiveerd en gezellig. Ik had wel veruit het stilste groepje, maar hé, ik ben ook niet zo'n prater en zeker de eerste dag is natuurlijk hartstikke spannend.

Maandag, na het doen van experimenten - die overigens mislukt waren - gingen waterpoloën. En toen kwam de groep los. Wat een gezelligheid kwam daaruit voort. 

Ook op het lab was dit op dinsdag goed te merken, ondanks de weinige slaap die we gehad hadden -een sporthal is nou eenmaal niet de fijnste plaats om te slapen. Dinsdag lukten de experimenten - na wat kleine aanpassingen - wel. Die avond gingen we met gemixte groepjes de stad in voor een vossenjacht. Ondanks de regen was het super gezellig en werd er veel gelachen tijdens de af en toe bizarre opdrachten.

Woensdag hielden we ons bezig met analyses. De dag werd afgesloten met een pubquiz, waarbij wij gedeeld vierde werden. Geweldig, mijn kiddo's vormden zo'n gevarieerd groepje met een heel arsenaal aan hobby's en muzieksmaken, dat er op bijna elke vraag wel een antwoord kwam. En de meesten nog goed ook! Alleen de muziekronde lag ons duidelijk minder. Hoewel we alles mee konden zingen, kwamen er nauwelijks titels en/of artiesten in ons op. Oeps!

Donderdag werd de week afgesloten met het maken van een poster en een presentatie daarvan. Met de creativiteit van enkele groepsleden werd een heuse verfbus op de poster getekend, die ook in de smaak viel bij de jury. Mijn kiddo's verdienden daarmee een zeer nette derde plaats!

En toen zat de week er alweer op. Enigzins vermoeid kwam ik donderdag thuis en toen wachtte er nog een dansles... Toen ik eenmaal weer in mijn eigen fijne bedje lag viel ik dan ook zo in slaap...

Nu ik enigzins bijgeslapen ben, kijk ik met een grote glimlach op deze vwo-werkweek. Waarschijnlijk was dit mijn laatste (volgend jaar ben ik waarschijnlijk op stage in deze tijd), maar mochten zaken toch anders lopen dan gepland, dan denk ik er zeker weer over na om deze gezellige week te begeleiden!




Reacties

Populaire posts