Een nieuw zadel voor Grýla (1)

Iedereen weet dat je op sommige fietszadels héél fijn kunt zitten, maar dat er ook zijn waarop je 10 minuten al een zere kont hebt. Zo ook met paardenzadels.
Naast dat wij er als ruiters lekker op moeten kunnen zitten, moet een zadel ook goed passen op de paardenrug. Het moet voor paardlief natuurlijk ook comfortabel zijn!

Met ons 'oude' zadel was niet veel mis. Het lag op zich goed op Grýla's rug. Je kunt er best lekker in zitten. Maar toch voldeed het niet meer aan onze eisen.

Het bleek namelijk dat zowel mama als ik door dit zadel in een holle rug gedwongen werden. Dat zorgt er voor dat wij minder balans hadden, maar ook dat wij Grýla niet voldoende konden ondersteunen in haar gangen.
Onze Kieffer Genf, het zadel dat wordt vervangen.
En toen begon onze zoektocht. Verschillende zadelpassers werden gebeld, maar de meesten bleken ofwel op vakantie, ofwel te druk. Helaas.

In de tussentijd heeft de eigenaar van mijn bijrijdpaarden aan een nieuw model zadel gewerkt met het bedrijf waarvoor hij zadels promoot en verkoopt. Vlak voor de kerstdagen kreeg hij het tweede testmodel van het nieuwe type. Die heb ik natuurlijk ook even op Grýla getest. Het resultaat was verbluffend. Grýla liep lekker en ik kan echt dagen in dat zadel blijven zitten. Top dus!

Verder hebben we ook nog een ander type zadel van een ander merk geprobeerd, maar deze was het nét niet. Te glad, lag nét niet lekker, enzovoorts.

En dat nieuwste model bleef maar door ons hoofd spoken... En nu hebben wij een einde gemaakt aan onze zoektocht. Het nieuwe model is in bestelling. Het 'oude' zadel, overigens nog in prima staat, staat inmiddels te koop op diverse paardensites en facebookpagina's.

Het zadel kan elk moment binnenkomen. Ik kijk er met spanning naar uit. Tot die tijd rijd ik nog met het 'oude' zadel, maar ik hoop stiekem dat ons nieuwe zadel er snel is!






Reacties

  1. Fijn dat je een goed zadel hebt gevonden, dat kan soms zo lastig zijn, zeker als er twee mensen lekker op moeten kunnen zitten. Mag ik vragen wat voor zadel het nieuwe is?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het nieuwe zadel is een Albion, speciaal gemaakt voor Ijslanders. Het is een nieuw model, dus er is nog niet veel informatie beschikbaar via internet (volgens mij is er nog niet eens een naam bedacht ;-) ). Hopelijk krijg ik hem snel binnen, dan volgen hier uiteraard de foto's!

      Verwijderen
    2. Leuk! Ik ben benieuwd naar de foto's! :)

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts