Tentamenstress (1)

Aan het eind van elk kwartiel is het weer zo ver: de onvermijdelijke tentamens. Na acht weken college komen er twee weken van tentamens. Stress! Stress?

Echte stress heb ik meestal vlak van tevoren pas. Of als ik denk dat het toch wel een lastige is. Of als het écht ergens om gaat, zoals die laatste tentamens van mijn Bachelor. De eerste tentamens van de Master ging ik dan ook relatief ontspannen in.
Bron: Buynothingnew.nl
Aan het begin van elke periode neem ik me hetzelfde voor: ik ga deze keer van begin af aan alles netjes bijhouden. Helaas, ondanks goede voornemens en een goede startweek, is het meestal toch te veel stof om álles netjes bij te houden. Of je moet écht niks anders meer willen doen dan studeren.


Deze periode ging het 'bijhouden' me best goed af. Dat ik een tijdje geleden gestopt ben met mijn bijbaantje heeft daar zeker aan bijgedragen. Toch kom ik voor de tentamens altijd op een punt waarop ik denk: 'Help! Ik moet nog héél véél doen!'

Meestal - na een aantal oefen tentamens gemaakt te hebben - blijkt dat reuze mee te vallen.
Toch vraag ik me elke keer weer af of ik er écht klaar voor ben. Of ik écht alle stof doorgenomen heb. Of ik er nu écht het beste van kan maken. Helaas zie ik dat meestal pas op het tentamen. Sommige tentamens vallen reuze mee, andere vallen vreselijk tegen.
Cucurbituril in een host-guest complex, mede-onderwerp van het
tentamen van vandaag.
Bron: wikipedia.org
Helaas was de eerste, die van vandaag, lastiger dan gehoopt. Het enige dat mij dan nog rest is proberen er het beste van te maken. En dan wachten op de uitslag. Meestal kan ik redelijk inschatten hoe het ging. Vandaag helaas niet. Ik heb geen idee. Voor mijn gevoel zou mijn tentamen een 2 waard kunnen zijn, maar net zo goed een 7. En alles daartussen.

En nu moet ik dit rottige gevoel, waarbij mijn 'lot' in handen ligt van een professor, los zien te laten. Morgen is de volgende al...

Reacties

Populaire posts