Tentamenstress (4)

Ja hoor, het is weer tentamentijd... Vanaf vorige week zit ik weer full-time in de boeken, blader ik door slides en hoop ik oude tentamens te vinden om te oefenen...

En helaas ging de eerste minder goed dan gehoopt. Toen ik vanochtend de stof doornam, oude tentamens bekeek en nog eens naar een aantal voorbeeldvragen keek, toen dacht ik dat het wel zou gaan lukken. Dat was vanochtend.



Vanmiddag kreeg ik dan het tentamen voor mijn neus. En toen dacht ik er heel anders over. De vragen van de hoofddocent waren redelijk te doen. Maar er waren nog drie docenten, die absoluut moeite gedaan hadden om moeilijke vragen te stellen. Het hielp natuurlijk ook niet echt mee dat hun stuk het saaiste was om te leren...

En noem het dom, noem het een slecht excuus om het leren te ontwijken, maar gisteren zijn we toch een wedstrijd gaan dansen. En wat hebben wij slecht gedanst. Ongelooflijk. Het is echt lang geleden dat wij zo'n bedroevend resultaat hadden en dat wij zo'n slecht gevoel hadden over ons dansen. We hadden beter thuis kunnen blijven.

En dan vraag je je af of die wedstrijd de reden is dat je het (waarschijnlijk) niet gehaald hebt. Of dat ritje met Grýla. Of die avond dat je toch liever House of Cards ging kijken in plaats van nog even die samenvatting lezen.
En weet je? Ik denk dat het in dit geval geen moer uitgemaakt had. Dit tentamen ging op meer details in dan ik van tevoren verwachtte. Details die je niet op een uurtje of een middagje had kunnen leren. Details waarvoor ik toch echt al meer moeite in het vak had moeten steken.

Ach, nu weet ik waar ik de volgende keer op moet gaan letten. Nu weet ik waar ik doorheen moet gaan werken en wat voor vragen ik kan verwachten. En dan haal ik dit tentamen sowieso wél.

Reacties

Populaire posts